گزارش برنامه دره بوژان

🔸مدت برنامه: ۱ روزه
🔸زمان اجرای برنامه: ساعت ٦ صبح

توصیف منطقه

در ۲۱ کیلومتری شمال شرقی نیشابور روستایی وجود دارد که وسعت ۱۲۲۵ هکتاری خودش را در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود جای داده است و به عنوان یکی از جاذبه های با ارزش استان خراسان شناخته می شود.کافی است تا وقت کافی برای کشف تکه تکه ی این بهشت زمینی را داشته باشی تا با دیدن هر جاذبه آرامشی وصف ناپذیر سراسر وجودت را فرا گیرد. در بوژان لحظه ای تلف نخواهی کرد چرا که دیدنی های زیادی بساط خود را در این روستا پهن کرده اند.آنچه که به محض ورود به بوژان به چشم می آید، ساختار خانه های روستا می باشد که بر روی شیبی ملایم، به صورت متمرکز و  پلکانی شکل گرفته و زیبایی خاصی را به آن بخشیده استروستای بوژان با بافت مسکونی متمرکز در شیب ملایم استقرار و کوچه‌های پیچ در پیچ و نامنظم دارد و معماری سنتی روستا، بسیار زیبا و شبیه روستاهای پله‌ای است. ارتفاعات بلند‌، باغ‌های سرسبز، آبشار، حواشی رودخانه و بافت مسکونی پلکانی روستا گسترده شده و در فصول مختلف سال، چشم اندازهای رویایی و رنگارنگی پدید می‌آورد و دوستداران طبیعت را شگفت زده می‌کنداز دلایلی که برای استفاده از معماری پلکانی در این روستا وجود دارد می توان به مسئله ی قبله ی خانه، نداشتن دید خانه ها به یکدیگر و کمبود زمین و غیرمسطح بودن آن اشاره نمود.در نزدیکی روستا، رودخانه ای جریان دارد که بر طراوت طبیعت می افزاید و یکی از جوان ترین رودخانه های جنوبی رشته کوه بینالود است. این رودخانه با عنوان رودخانه بوژان شناخته می شود و از کوه هایی نظیر گودزرد، بوژان و سیاه خانی سرچشمه می گیرد. طول رودخانه بوژان حدود ده کیلومتر است و در مسیر آن آبشارهای کوچک و بزرگی نیز قرار دارند.

یکی از این آبشارها، آبشار بوژان است که در ۶ کیلومتری روستا و در انتهای دره ای بزرگ موسوم به دره بوژان قرار دارد و برای رسیدن به آن حدود ۲ ساعت پیاده روی در حاشیه رودخانه لازم است.در بوژان و پیرامون آن دو آرامگاه وجود دارد که نزد مردم از قداست خاصی برخوردار هستند:
* آرامگاه مطهر امام زاده سلیم در شرق روستا، محل زیارت ساکنان روستای بوژان و روستای بوژآباد می باشد و  نسب ایشان به امام زین العابدین ( ع ) باز می گردد.
* امام زاده خواجه گل علی که در قسمت جنوب روستا با کمی فاصله از روستا واقع شده و فاقد مقبره می باشد. مردم روستا اعتقاد بسیاری به این امامزاده دارند.

گزارش برنامه:

روز جمعه 12ابان 96 ساعت شش صبح از ایستگاه گلبهار با دو مینی بوس با تعداد ٢٧نفر به سمت نیشابور حرکت کردیم در ایستگاه باغچه توقف کوتاهی کردیم و یکی از همنوردان که با تاخیر حرکت بود,به ما ملحق شد. در ساعت ٨به روستای زیبای بوژان رسیدیم و مراسم معارفه را انجام دادیم.و دریک روز,پاییزی در جاده ای  رویایی با سنگفرش  طلایی برگهای پاییزی گام برداشتیم. و بعد از یک ساعت پیمایش برای صبحانه،ساعت ٩:٣٠ الی ١٠:٣٠توقف کردیم و بعد از صرف صبحانه به سمت ابشار حرکت کردیم.در طول مسیر همنوردان از مناظر زیبا عکاسی کردند و نکته جالب توجه این بود که دره توسط یک گروه نیشابوری پاکسازی شده بود و هیچ اثری از زباله نبود و ساعت١٢:٣٠به انتهای دره رسیدیم در انجا تیم به دو گروه تفکیک شد گروه اول استراحت کردند وگروه دوم به سمت ابشار حرکت کردبعد از گذشت از شیب تند به ابشار رسیدیم و بعد از حدود نیم ساعت توقف در ابشار به محل اسکان گروه اول بازگشتیم و ناهاررا صرف نموده و ساعت ٢:٣٠بازگشتیم حدود ساعت ٥ عصر سوار مینی بوس شده و به سمت مشهد بازگشتیم.